Mărturisitorul fenomenului plastic sucevean
*
Noul volum cu „Efigii în filigran”, intitulat „Analogii referențiale”, întregește hronicul
portretelor, evocărilor, relatărilor și al cronicilor plastice, pe care Tiberiu Cosovan, el însuși
remarcabil artist plastic, îl întocmește, meticulos și cu multă afecțiune, încă din 2010, când
vedea lumina tiparului „efigia” numită „Profiluri autohtone”. Au urmat, cu o cadență
armonizată pe deplin cu cea a actului plastic bucovinean, „Intersectări cordiale” și „Acorduri
afective”, trepte necesare pășirii în templul actual al creației plastice, în care, din păcate,
pagini întregi ale „Analogiilor referențiale” vorbesc la trecut despre repere ale veșniciei,
precum Ion Grigore, Elena Greculesi, Viorel Grigoraș, Angela Pitariu-Bolnavu sau Corneliu
Tincu. Pentru că timpul, dintotdeauna inofensiv în fața creației, a tras amurguri definitive
peste tălpile îndreptățite întru pășiri dumnezeiești, dar pururi pline de viață, de frământări, de
căutări și de deslușiri ale faldurilor surprinzătoare ale veșniciei.
*
*
Organizată pe două mari secțiuni, „Portrete, evocări, relatări, conici plastice” și
„Saloane, expoziții personale și colective, ateliere și tabere de creație”, noua carte a Centrului
Cultural „Bucovina”, editor și al volumelor anterioare, „Efigii în filigran / Analogii
referențiale”, ne dezvăluie un Tiberiu Cosovan puternic implicat, narativ și emoțional, în
îndreptățirea lui de cronicar plastic, predestinare dintotdeauna condiționată nu doar de știință,
ci și de generozitate – în cazul în care acceptăm drept generozitate implicarea responsabilă
într-un domeniu distinct al creației umane. Iar evoluția demersului narativ, în discursul
cronicăresc al autorului, se simte, și din sugestivul titlurilor de care se folosește Tiberiu
Cosovan în deslușirea și, fără de îndoială, în aplicarea peceții care consacră, așa cum se simte
și sugestia unei deplinătăți a creației plastice în spațiul bucovinean, un spațiu în care, cumva
paralel, dar și cumva profund, adânc, există o viață distinctă, plină de clocot și de viziune.
Orice act de creație înseamnă o intimitate a sacrului, înspre care arareori se deschid
ferestre și, cu atât mai puțin, porți de acces, prin care nevoia de dumnezeiesc a fiecărui suflet
însetat de frumos să poată răzbate. Tocmai de aceea, din perspectiva cititorului și, deci, a
iubitorului de deplinătate a străvezimilor astrale ale artei, „Efigii în filigran / Antologii
referențiale”, noua carte a publicistului Tiberiu Cosovan, înseamnă, ca și volumele anterioare,
nu doar o cronică a unei istorii cu trăiri veșnic vii și fremătătoare, ci și împărtășirea din
anafura tainică a existențelor care durează prin creație.
*
*