Istoricul "Bucovina Rock Castle" – 2013 | Dragusanul.ro

Istoricul „Bucovina Rock Castle” – 2013

 

Pregătiri pentru Festivalul Medieval şi „Bucovina Rock Castle”, în şanţul de apărare al Cetăţii de Scaun a Sucevei. În şanţul de apărare al Cetăţii de Scaun a Sucevei (şanţ cu lăţimea de circa 30 de metri, care înconjoară cetatea pe laturile de est, sud şi vest şi o separă de platou) se efectuează în aceste zile lucrări de nivelare pentru a crea condiţii propice desfăşurării celei de-a VII-a ediţii a Festivalului Medieval „Ştefan cel Mare”, care va avea loc în această săptămână, şi a celei de-a III-a ediţii a Festivalului Internaţional „Bucovina Rock Castle”, programat în intervalul 22-25 august.

 

Utilajele unui consorţiu de firme – coordonat de General Construct – care execută lucrările de reabilitare a cetăţii şi de amenajare a zonei adiacente, au adus nisip şi au nivelat terenul din şanţul de apărare, locaţie în care, peste câteva zile, vor avea loc jongleriile cu steaguri ale Ordinului Cavalerilor Argotici (şi spectacolul cu foc de la închiderea festivalului) şi turnirurile cu cai ale cascadorilor trupei lui Vali Vasilescu, turniruri care se vor desfăşura sâmbătă şi duminică (17-18 august), începând cu ora 19.20.

 

Tot în şanţul de apărare al Cetăţii de Scaun a Sucevei vor evolua, peste zece zile, cele 24 de trupe rock din şase ţări europene (România, Ungaria, Ucraina, Bulgaria, Grecia şi Macedonia), care concurează la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional „Bucovina Rock Castle” / Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 186 din 13 august 2013).

 

 

2013: Festivalul Internaţional „Bucovina Rock Castle” – ediţia a III-a. Încă nu s-au stins ecourile celei de-a VII-a ediţii a Festivalului de Artă Medievală „Ştefan cel Mare”, care a devenit cel mai mare eveniment de gen din România, şi Cetatea de Scaun a Sucevei va fi din nou scena unei manifestări de amploare: Festivalul Internaţional „Bucovina Rock Castle”.

 

Cea de-a III-a ediţie a festivalului de rock de la Suceava, care se va desfăşura în şanţul de apărare al cetăţii (locaţie în care, la sfârşitul săptămânii trecute, bubuiau tunurile, pocneau archebuzele, se auzeau strigătele de luptă şi zgomotul produs de confruntarea oştenilor îmbrăcaţi în zale care-şi ciocneau scuturile şi-şi încrucişau săbiile), va reuni, în zilele de 22-25 august, un număr de 24 de trupe din şase ţări ale Europei: România, Ungaria, Ucraina, Bulgaria, Grecia şi Macedonia.

 

Şi dacă la Festivalul Medieval asociaţiile, grupările şi ordinele cavalereşti s-au adunat în cetate sub steagul de luptă al lui Ştefan cel Mare, trupele rock se vor întruni intonând imnul propriu al acestei ediţii, piesa „Dojana”, care aparţine trupei timişorene DorDeDuh.

 

Cele 24 de trupe rock vor evolua în cadrul festivalului după următorul program:

 

Joi, 22 august: Masterpiece (orele 18.00-18.45), Bucovina (19.00-19.45), Jinjer – Ucraina (20.00-20.45), White Walls (21.00-22.00), Subscribe – Ungaria (22.15-23.15), DorDeDuh (23.30-00.30);

 

Vineri, 23 august: The Others (18.00-18.45), Nişte Băieţi (19.00-19.45), Rehab Nation (20.00-20.45), Partizan (21.00-22.00), Superhiks – Macedonia (22.15-23.15), Guilty Parties – Ungaria (23.30-00.30);

 

Sâmbătă, 24 august: Natif (18.00-18.45), Toy Machines (19.00-19.45), Grimus (20.00-21.00), Byron (21.15-22.15), Luna Amară (22.30-23.30), Ocş (23.45-00.45);

 

Duminică, 25 august: D’eagle (18.00-18.45), Weathers – Grecia (19.00-19.45), Rejection – Grecia (20.00-20.45), Relative (21.15-22.15), Last Hope – Bulgaria (22.30-23.30), Altar (23.45-00.45) / Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 193 din 21 august 2013).

 

 

2013: Tricouri imprimate cu sigla Festivalului Internaţional „Bucovina Rock Castle”. Dacă zilele trecute semnalam faptul că Festivalul Internaţional „Bucovina Rock Castle”, care se va desfăşura în Cetatea de Scaun a Sucevei, în zilele de 22-25 august a.c., va avea un imn propriu, astăzi îi putem informa pe iubitorii de muzică rock că vor mai avea parte de o surpriză, şi anume că vor putea achiziţiona tricouri imprimate cu sigla festivalului.

 

Dacă imnul, aşa cum spuneam, este o piesă care aparţine trupei timişorene DorDeDuh (este vorba de piesa „Dojana”, pe care preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, o va premia cu suma de 1.000 lei, care se va adăuga şi va rotunji premiul stabilit de juriul festivalului), ideea tricourilor imprimate îi aparţine unui membru al trupei clujene Relative.

 

Gândite, ca şi afişele, bannerele, sigla etc., de Lucian Csibi, tricourile (pe care  majoritatea concurenţilor le vor purta pe scenă – excepţie vor face doar cei care au costume speciale pentru festival) vor fi confecţionate de o firmă suceveană, care le va scoate la vânzare, în nopţile de spectacol, la un preţ rezonabil.

 

Ca şi imnul, care se va răspândi şi va rezona pretutindeni ducând în toate cele patru zări numele festivalului de rock de la Suceava, tricourile imprimate cu marca „Bucovina Rock Castle” constituie o formulă inteligentă de promovare a Bucovinei. Ca să nu mai spun că, dacă rockerii le vor purta şi le vor flutura deasupra capetelor la concertele din şanţul de apărare al Cetăţii de Scaun a Sucevei, colecţionarii le vor căuta ca să le păstreze, aşa cum fac cu tricourile sportivilor / Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 193 din 21 august 2013).

 

 

Bucovina Rock Castle: semnal de deschidere. Festivalul Internaţional Bucovina Rock Castle (ediţia a III-a), al cărui semnal de deschidere s-a dat ieri seara în şanţul de apărare al Cetăţii de Scaun a Sucevei, festival închinat memoriei ctitorului de târg şi cetate voievodul Petru I Muşat (a cărui statuie din bronz n-a fost reaşezată pe soclu de către administraţia locală nici în acest an, în care se împlinesc 625 de ani de atestare documentară a Sucevei), are pe afiş 24 de trupe rock din şase ţări europene.

 

Rockerii au „inundat” şanţul de apărare al cetăţii. Dacă semnul providenţial pentru nevrednicia cârmuitorilor urbei a fost căderea, cu câteva zile în urmă, a crucii de pe una din turlele Bisericii Sf. Gheorghe (Mirăuţi), biserică ridicată de Petru I Muşat, care a devenit prima catedrală mitropolitană a Moldovei, semnul îmbucurător pentru „vrednicii de Bucovina” care au organizat festivalul a fost, chiar din prima zi, numărul mare de rockeri, care au „inundat” şanţul de apărare al cetăţii.

 

La marginea platoului erau instalate o mulţime de corturi ale celor care au venit să asiste la festival, grupuri de tineri îmbrăcaţi cu „uniforma” specifică (blugi şi tricouri negre), care au campat pentru câteva zile spre a fi cât mai aproape de locul de desfăşurare a concertelor.

 

În şanţul de apărare al cetăţii, în care s-a amplasat scena, au început să afluiască grupuri de tineri, ca o maree de tricouri negre (majoritatea cu sigla festivalului), grupuri care, treptat, s-au „sudat” la momentul la care muzica, virată la volum maxim, a creat parcă un curent care făcea aerul să vibreze între zidul cetăţii şi taluzul de piatră.

 

 

„Avem festival!”. Deschiderea s-a făcut cu imnul festivalului, piesa „Dojana” a trupei timişorene DorDeDuh, trupă despre care Ion Drăguşanul, unul dintre iniţiatorii evenimentului, spunea că este alcătuită din sacerdoţi care izbutesc să transmită prin muzica lor „străfulgerări de nedesluşit”.

 

Este şi motivul pentru care, în numele preşedintelui Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, care sprijină cu entuziasm acest festival (manifestare care a debutat în mandatul lui Gheorghe Flutur), Constantin Emil Ursu, directorul Muzeului Bucovinei (unul din „vrednicii de Bucovina” de care pomeneam), a urcat pe scenă alături de prezentatorul Doru Popovici şi a înmânat trupei DorDeDuh un premiu special oferit de administraţia judeţeană.

 

„Avem imn, avem festival, avem DorDeDuh!”, a spus Doru Popovici, dând semnalul de începere.

 

Şi dacă Andi Drăguşanul, directorul şi „motorul” festivalului, spunea (înainte de începerea acestei ediţii) că trăieşte satisfacţia unei mari împliniri (cu încrederea fermă că ediţia următoare va fi şi mai reuşită decât aceasta), trupele care au urcat apoi pe scenă au energizat publicul, care pur şi simplu a „explodat”.

 

Trupa Masterpiece, care a intrat prima în concert, a aprins spiritele cu coveruri Metallica, iar trupele următoare, Bucovina, Jinjer (trupă care, aşa cum spune Ion Drăguşanul, „consolidează prin prezenţa la acest festival un parteneriat real între România şi Ucraina în domeniul culturii moderne”), White Walls, Subscribe şi DorDeDuh, au oferit o primă seară/noapte de muzică rock în Cetatea Sucevei. Celelalte urmează, de astăzi, până duminică inclusiv. Vorba lui Doru Popovici: „Avem festival!” Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 195 din 23 august 2013).

 

 

Imnul Festivalul Internaţional „Bucovina Rock Castle”, organizat de Consiliul Judeţean Suceava, Centrul Cultural Bucovina și Muzeul Bucovinei, la Cetatea de Scaun a Sucevei, în intervalul 22-25 august, are, începând cu această ediţie, un imn propriu.

 

„Mi-a fost dat să fiu martor al unei recuperări de memorie fabuloasă, pe care o săvârşesc sacerdoţii de la DorDeDuh”. Imnul festivalului, care va fi auzit în fiecare seară la ora 17,55 şi la finalul concertelor, la ora 0,30, se numeşte „Dojana” şi este o piesă care aparţine trupei timişorene DorDeDuh (componenţă: Hupogrammos – voce, chitară, clape, instrumente tradiţionale, Sol Faur – chitară, clape, instrumente tradiţionale, Flavius Misaras – bas, Ovidiu Mihăiţă – tobe, percuţie).

 

Piesa „Dojana” a fost aleasă ca imn al festivalului de iniţiatorul şi „motorul” manifestării, scriitorul Ion Drăguşanul, care-şi justifică astfel alegerea: “De decenii bune, mă strădui să desluşesc, celor doritori de aşa ceva, cântecul ancestral (nicidecum arhetipal – deci, instinctual), cântecul omului metafizic, pe care doar necitiţii, inclusiv mulţi istorici, îl consideră <primitiv>. Am o puzderie de partituri (cele mai recente au peste 160 de ani vechime), pe care le-am ascultat doar cântate de… computer şi deja îmi pierdusem speranţa că ar putea înţelege cineva care este şi în ce constă frumuseţea pe care o provoacă doar cântecul iniţiatic, doar sacralitatea limbajului ritmicităţii (Luga suryanyya), când, lucrând cu încrâncenare vrăjmaşă la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional <Bucovina Rock Castle>, mi-a fost dat să aud <Luga suryanyya> (în traducere exactă: limba iluminării, dar Solomon o numea <limbapăsărilor>, cu trimitere directă la îngeri), mi-a fost dat să fiu martor al unei recuperări de memorie fabuloasă, pe care o săvârşesc sacerdoţii de la DorDeDuh, profunzi cunoscători de mit, de metafizică, de cronologie instrumentală”.

 

„Tânjind după veşnicie, sacerdoţii timoşoreni izbutesc nu desluşiri, ci străfulgerări de nedesluşit, de veşnicie, de intrare în armonie”. „Tânjind după veşnicie – îşi motivează în continuare Ion Drăguşanul opţiunea – (asta înseamnă, de fapt, mitul androginului, <dorul de duh, de spirit>, deci <dorul> desprinsului din veşnicul nedesluşit, şi fără nume, prin desluşire şi cuvânt, de <întregul în care a fost>) sacerdoţii timişoreni (majoritatea, cum este şi firesc, într-o metafizică riguroasă şi profundă, nemţi) izbutesc nu desluşiri, ci străfulgerări de nedesluşit, de veşnicie, de intrare în armonie, care mă obligă, ba chiar mă îmbrâncesc să primesc în propriul meu <dor de întregul în care am fost> simbolistica sacră, cu multiplicităţii de trăiri (nu de simboluri care să înlocuiască un desluşit cu un altul). Chiar şi stigmatul (pecetea, în vechiul uzual, loggo, astăzi) probează iniţieri sacerdotale de necontestat, simbolistica sacră ritmicizând stări, condiţionări ale extazului, şi pentru iniţiaţi, dar şi pentru profani, pentru instinctele lor (abia aici e vorba, cumva, de arhetipuri) vag păstrătoare de memorie obştească cioburată. Pentru toate acestea, dar şi pentru o puzderie de alte raţiuni, pe care nu e timpul să le expun aici (am făcut-o în cărţile <Datina, Biblia Românilor>şi <Povestea aşezărilor bucovinene>), cu îndreptăţirile de întemeietor şi de salvator anual al manifestării, îmi iau libertatea de a proclama drept imn al ediţiei 2013 aFestivalului Internaţional <Bucovina Rock Castle> piesa trupei DorDeDuh” / Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 175 din 31 iulie 2013).

 

 

Prima zi de festival: 260 de corturi şi 1.355 de spectatori la Bucovina Rock Castle. Bilanţul primei zile a ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional Bucovina Rock Castle, festival care se desfăşoară în şanţul de apărare al Cetăţii de Scaun a Sucevei în perioada 22-25 august, este mai mult decât încurajator.

 

Dacă anul trecut, în prima zi (cu vreme nefavorabilă, pentru că a plouat) au fost circa 400 de spectatori, situaţia prezentată de Muzeul Bucovinei pentru ziua de joi, 22 august, înregistrează un număr de 1.205 bilete de intrare vândute, la care se adaugă încă 150 de spectatori care au avut acces pe bază de invitaţie. În total, în prima zi a festivalului de rock de la Suceava au participat 1.355 de spectatori (de trei ori mai mult decât la ediţia precedentă) la concertele susţinute de trupele Masterpiece, Bucovina, Jinjer, White Walls, Subscribe şi DorDeDuh.

 

Preţul biletelor de intrare (bilete care au culori diferite pentru fiecare zi de festival) este de 7 lei pentru adulţi şi 1,5 lei pentru elevi şi studenţi. Dar nu încasările sunt prioritare în conceptul acestui eveniment, întrucât, aşa cum a subliniat Andi Drăguşanul, directorul festivalului, avem de-a face cu „un festival care nu a fost gândit pe profit, ci ca o manifestare artistică pentru generaţia tânără”.

 

În ceea ce priveşte tabăra de rockeri care s-a instalat pe platoul cetăţii, aceasta cuprindea 260 de corturi ale tinerilor care au venit astfel echipaţi pentru a rămâne câteva zile cât mai aproape de locul de desfăşurare a concertelor / Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 196 din 24 august 2013).

 

 

Peste 5.700 de vizitatori în Cetatea de Scaun a Sucevei la Festivalul Internaţional Bucovina Rock Castle. Cetatea de Scaun a Sucevei a înregistrat, cu prilejul desfăşurării celei de-a III-a ediţii a Festivalului Internaţional Bucovina Rock Castle, un număr de 5.767 de vizitatori, cu circa 400 mai mulţi faţă de ediţia precedentă a festivalului.

 

Cea de-a III-a ediţie a festivalului de rock de la Suceava, care s-a desfăşurat în intervalul 22-25 august în şanţul de apărare al cetăţii, a reunit 24 de trupe din şase ţări ale Europei: România, Ungaria, Ucraina, Bulgaria, Grecia şi Macedonia.

 

Festivalul organizat de Consiliul Judeţean (CJ) Suceava, Muzeul Bucovinei şi Centrul Cultural Bucovina – Centrul pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale a înregistrat numai în prima zi un număr de 1.355 de spectatori, de trei ori mai mult decât la ediţia anterioară.

 

Impresionantă a fost şi tabăra de corturi de pe platou, care (tot în prima zi a festivalului) cuprindea 260 de corturi amplasate de tinerii care au venit astfel echipaţi pentru a rămâne câteva zile cât mai aproape de locul de desfăşurare a concertelor.

 

În acest an, festivalul de rock de la Suceava s-a remarcat şi printr-o serie de noutăţi. Este vorba de imnul ediţiei, piesa „Dojana”, a trupei timişorene DorDeDuh (trupă căreia CJ Suceava i-a acordat un premiu special) şi de apreciata iniţiativă a organizatorilor de a le oferi tuturor trupelor participante DVD-ul cu înregistrarea evoluţiei pe scenă şi cu fotografiile din concert.

 

Directorul festivalului, Andi Drăguşanul (trupa Toy Machines), a subliniat faptul că avem de-a face cu „un festival care nu a fost gândit pe profit, ci este o manifestare artistică pentru generaţia tânără” / Tiberiu Cosovan (Monitorul de Suceava,   Ediţia nr. 198 din 27 august 2013).

 

 

Săptămâna viitoare are o configuraţie specială: trei zile de aşteptare, de emoţii, de ultimele pregătiri, urmate de alte patru zile (de fapt, nopţi, că încărcătura e pe orele de după apus) de bucurie, de nebunie, de delectare (pentru fanii evenimentului în întregimea sa ori pentru cei ai câte unuia dintre grupurile prezente pe scenă, câte şase în fiecare seară/noapte) şi, desigur, de răcorit (unii până dau în clocot!) cu bere. Dacă prima ediţie, cea din 2011, a fost mai degrabă un experiment (iese?, nu iese?, vin cei anunţaţi în program?, vine public?, ajung banii? etc.) totuşi reuşit, adunând în cele patru seri spectatori din cei în ce mai mulţi (de la vreo 600 până la 1.500), a doua, cea de anul trecut, a adus confirmarea că ideea celor doi Drăguşanu, Ion & Andi, a fost una strălucită, Festivalul atrăgând numai în prima seară (din cele doar trei câte a avut cu totul) mai mulţi spectatori decât totalul celor de la prima ediţie. Primele „victime” au fost furnizorii de bere, nevoiţi să reînnoiască stocul de două ori în acea primă seară… care, de altfel, a început prost, cu o furtună care a udat tot poporul, producând şi o mocirlă ca la Woodstock (vedeţi că, măcar în direcţia asta, suntem egali?!) pe care, până a doua zi dimineaţă, „sufletul pereche” al Drăguşanilor, Emil Ursu, a rezolvat-o aproape miraculos. Cu ce efort? Lăsaţi… A fost o ediţie reuşită din prima până în ultima secundă, cu spectatori (mulţi cazaţi în „orăşelul” de corturi de lângă Cetate) în jur de câte 3.000 pe seară, cu evenimente şi dincolo de rock (piesa de teatru cu Mihnea Blidaru autor şi interpret, prezenţa pe scenă a fostului meu elev Tică Darie, militant pentru cauza Roşiei Montana pe bicicletă, pe ruta Copenhaga-Suceava), cu prezenţe-eveniment pe scenă: Dubioza Kolektiv, Alternosfera, Kumm. A fost ediţia confirmării. Ediţia continuităţii. Ediţia care a impus, credem noi, Festivalul Bucovina Rock Castle printre evenimentele notabile în spaţiul cultural european, ceea e nu e deloc puţin / Doru Popovici (Jupînu’, 14 august 2013).

 

 

Ce va fi: Bucovina Rock Castle 2013. Dacă săptămâna trecută ne-am ocupat de istoria primelor două ediţii, acum, în săptămâna în care se desfăşoară această a III-a ediţie, plină de peripeţii încă dinainte cu mult de ora deschiderii, hai să vedem la ce ne putem aştepta. Păi, mai întâi, la un nou maraton rock, asta însemnând revenirea la programul întins pe 4 zile, începând cu joi, 22 august. Dacă socotim o medie de doar o oră pentru fiecare grup prezent (fără a lua în calcul bis-urile) rezultă că de joi până duminică (de fapt, până spre dimineaţa de luni), vom avea parte de fix 24 de ore de rock! Încercaţi să vă imaginaţi cum ar fi să vedeţi/ascultaţi rock pe viu preţ de o zi şi o noapte. Vă veţi da astfel seama de efortul aproape neomenesc depus de organizatori. În acest an s-a „umblat” şi la tarife. Nu, nu vă speriaţi: suntem încă departe rău de ceea ce se obişnuieşte pe la alţii, unde preţul pentru o singură zi este de câteva ori mai mare decât la noi pentru întregul Festival. Aşadar: adulţii vor plăti câte 7 lei pe zi, iar elevii şi studenţii câte… 2 lei!!! Hai, că-i pomană pe faţă! Prima seară va începe cu o premieră absolută: lansarea Imnului Festivalului şi premierea acestuia pe care o va face Cătălin Nechifor, preşedintele Consiliului Judeţean, instituţie căreia toţi cei ce iubim Festivalul trebuie să-i mulţumim pentru finanţare. Paranteză: într-o discuţie strict privată (până acum!) Cătălin mi-a mărturisit că pentru ediţia 2014 se gândeşte serios la aducerea unui „cap de afiş” dintre „greii” genului. Mulţumim, Cătăline, şi Doamne ajută! Aşadar, premianţii din start vor fi timişorenii DorDeDuh (care se numeau Negura Bunget până de curând), iar Imnul se intitulează „Dojana”. Asta se va întâmpla la ora 17.55. Iar la ora 18.00, ăl’ de scrie aici va urca la microfon spre a prezenta primul grup care va urca pe scenă. Şi, desigur, pentru a-i saluta pe cei direct „vinovaţi” de acest eveniment: Ion & Andi Drăguşanul, Emil Ursu, Mihnea Blidaru şi Cătălin Nechifor. Ne vedem acolo, la Cetate, joi, 22 august. Welcome back, my friends, to the show that never ends / Doru Popovici (Jupînu’, 21 august 2013).

 

 

2013: Bucovina Rock Castle, seara I: Deşi îşi propusese ca în acest an desfăşurarea evenimentului să fie riguroasă, conform programului, încă de la început, Festivalul a demonstrat că are personalitate, în sensul că oricâte eforturi şi bune intenţii ar exista, artiştii n-au nimic de-a face cu ceasul: ei le ştiu pe ale lor, adică vin să-şi facă sound checking-ul când vor ei, sau … deloc, reglându-şi sculele zeci de minute taman când ar fi trebuit să se afle în plin show. De aici o întârziere încă din start de 90 de minute, ulterior întinsă până la vreo 2 ore, astfel încât spectacolul a început la 19.30, în loc de 18.00, şi s-a încheiat în jurul orei 03.00, nu 01.00, cum se planificase. Supărare mare n-a fost, că bere s-a găsit pe parcursul întregii nopţi. Muzical a fost, însă, o desfătare, inclusiv pentru cei cărora, în principiu, nu prea le place hard-ul dus la extrem, spre death metal, hardcore şi altele asemenea. Asta, fiindcă grupurile prezente pe scenă au fost realmente excepţionale. Deschiderea a fost asigurată de Masterpiece, un grup-tribut către Metallica, ceea ce nu l-a împiedicat pe Andy Ghost, vocalistul lui Altar, să aducă un pic de tribut şi lui Thin Lizzy – „Whisky in the Jar”! White Walls din Constanţa au fost şi ei încântători, în timp ce Bucovina a sunat perfect profesionist şi chiar mai mult decât atât. Au venit apoi uluitorii ucraineni numiţi Jinjer, cu o vocalistă fără egal în lume: o piticanie care efectiv sparge microfonul în cel mai autentic stil death metal. Un grup de mare viitor pe plan internaţional, la fel ca şi ungurii numiţi Subscribe, vocalistul lor, Valentine, fiind cel mai spectaculos front stage man din câţi am văzut vreodată, un Spiderman care sărea de pe boxe pe stâlpi şi de acolo în public. Finalul serii a fost şi el de excepţie: un etno-hard intelectualizat al lui DorDeDuh, premiaţi pentru Imnul acestei ediţii a Festivalului, intitulat „Dojana” / Doru Popovici (Jupînu’, 28 august 2013).

 

 

Dacă în numărul trecut m-am ocupat doar de prima seară, din motive tehnice (Jupânu’ plecând la tipar înaintea celei de-a doua), pentru azi îmi rămân celelalte trei. Numai înşiruirea numelor ar ocupa tot spaţiul rubricii, aşa că am să selectez câteva impresii de spectator/prezentator/strict sentimentale. Impresionantă a fost calitatea pe ansamblu a Festivalului: n-a existat nici măcar un singur moment de amatorism, de diletantism, inclusiv la grupurile mai puţin cunoscute, cu activitate ocazională ori fără o discografie stufoasă. Selecţia participanţilor a fost aşadar primul pas către profesionalizarea evenimentului. Al doilea – calitatea mult mai bună a sunetului, lucru de care se fac „vinovaţi” cei de la Expert Music. Dar nu singuri, un rol determinant avându-l excepţionalul sunetist Cristi Rangu, muzicianul din el făcându-l să-şi înţeleagă colegii de pe scenă mai bine decât pe oricare alt sunetist care nu ştie cum se văd/aud lucrurile şi din partea cealaltă. Dintre artiştii prezenţi, binişor peste 100, m-a bucurat reîntâlnirea cu prieteni vechi, precum Artan sau Mihnea Blidariu, dar şi să cunosc personaje importante ale rock-ului românesc: Andy, Ghost, Teo Peter Jr., ori să văd în premieră două grupuri de mare viitor internaţional, ucrainenii numiţi Jinjer ori ungurii Subscribe. Nişte Băieţi, grupul care a câştigat votul online (fiind, astfel, invitaţi automat la ediţia următoare) m-au impresionat, la fel cum au făcut-o şi White Walls ori grecii de la Rejection sau bulgarii care au închis festivalul, Last Hope. Aş adăuga un salut entuziast publicului: entuziast, civilizat (poate chiar prea!), cunoscător, printre cei prezenţi numărându-se şi un „canadian” care mi-a spus că line-up-ul Festivalului a fost excepţional, superior multor festivaluri din ţara sa adoptivă. O ediţie excelentă, dar cu siguranţă ceva mai slabă decât următoarea. Ne revedem la Bucovina Rock Castle, ediţia a IV-a, în august 2014! / Doru Popovici (Jupînu’, 4 septembrie 2013).