Florin Pintescu: Note despre istoria Bucovinei
Datorită istoriei şi poziţiei sale geopolitice speciale ce a prilejuit convieţuirea paşnică a mai multor etnii, Bucovina este o regiune unică de interferenţe culturale, situata „între Orient şi Occident”. Această fericită expresie a fost mediatizată de cunoscutul cercetător german, realizator al unei bibliografii exhaustive a scrierilor despre Bucovina, Erik Beck. Trecutul cu totul aparte al acestei provincii istorice româneşti a constituit un subiect de cercetare de primă importanţă pentru numeroşi pasionaţi de istorie, români sau străini. În acest context, cunoscutul om de condei Ion Drăguşanul a publicat recent o lucrare ce oferă cititorului prilejul unor reflecţii interesante despre istoria Bucovinei (Identităţi deturnate. O istorie anecdotică a Bucovinei. Grupul editorial Muşatinii, Bucovina Viitoare, Suceava, 2000. 271 pagini).
Titlul bine ales al acestei lucrări este limpede motivat pe parcursul naraţiunii. Autorul condamnă frecvent naţionalismele, adevărate „deturnări de identitate”, conturând totodată o schiţă de istorie „anecdotică” a Bucovinei, diferită de abordările (inevitabil mai mult sau mai puţin rigide) ale istoricilor de profesie. Identificându-se cu mulţimea oamenilor obişnuiţi şi constituindu-se într-un apărător al acestora, autorul conchide că „noi doar am murit, generaţie cu generaţie, pentru idealurile numite patrie şi neam, fără să pricepem că, de fapt, am murit pentru prosperitatea unora-altora, care se lăfăiesc prin filele cronicilor, sfidându-ne, dispreţuindu-ne şi dincolo de moarte” (pag. 3). De asemenea, este arătată deturnarea omului simplu de către elitele conducătoare de la rosturile sale creştine. „Adevărurile lui Iisus au fost transformate în mit, adică în îndepărtare de Iisus şi creştinism. Bisericile şi statele au funcţionat ca afaceri mai mult sau mai puţin înfloritoare pe seama îndepărtării omului de la rosturile sale, pe seama unei permanente deturnări de identitate” (pag 8). Sugerându-se explicaţia cuvintelor „istorie anecdotică”, incluse în titlul lucrării şi aplicate la conţinutul acesteia, autorul conchide că „fapta cotidiană, cea reprezentată de cumpărarea unei sfori de pământ, de o iubire împlinită sau nu, de o naştere sau de o moarte, nu înseamnă istorie, ci anecdotă” (pag. 95).
Lucrarea autorului sucevean încearcă să acrediteze un punct de vedere sensibil diferit de cei al istoricilor „oficiali”, români sau străini, asupra istoriei Bucovinei. Menirea principală a lucrării se constituie în oferirea unei perspective noi de percepere a trecutului istoric al Bucovinei, trecut care, ca şi în majoritatea statelor subdezvoltate, ajută la construirea unui fel de mitologie naţională care să justifice eşecurile şi neîmplinirile prezentului preponderent pe seama străinilor care la un moment sau altul al istoriei au cucerit şi controlat parţial sau în întregime teritoriul acelor state. În aceste condiţii, nu sunt menţionate greşelile, neîmplinirile şi conduita improprie a unor popoare, realităţi ce au condus inexorabil la dominarea lor de către alte popoare. Ion Drăguşanul respinge acest gen de istorie, atacând cu vigoare trei idei-forţă ce apar des în istoriografia românească despre Bucovina: caracterul negativ al stăpânirii austriece în această provincie, colonizarea de către austrieci a populaţiei ucrainene în Bucovina, unitatea de monolit a elitelor şi poporului român din Bucovina împotriva germanizării culturale sau slavizării etnice. De asemenea, sunt demascate diferitele tertipuri cu ajutorul cărora elitele şi-au subordonat întotdeauna masele. În cele ce urmează, vom oferi cititorului câteva citate semnificative care ilustrează aceste idei, citate ce au şi rostul de a incita cititorul la citirea acestei cărţi.
Analizându-se setea de parvenire a elitelor româneşti, fapt ce a avut consecinţe păgubitoare asupra istoriei noastre, se conchide că „a fi în prezidiu, a aspira la un loc de vază ne-a adus pierzania. Noi, prin străbunii noştri, n-am mai avut alte idealuri decât acela de a sta în faţă. Ne-am vrut cât mai galonaţi şi, când nu ne-au mai ajuns demnităţile autohtone, am bătut cale lungă după demnităţi străine” (pag. 16). Într-un capitol sugestiv intitulat „Noi, împotriva noastră”, este dezvăluită o listă întocmită de istoricul Ion Nistor, ce conţine 43 de învăţători români care, la începutul secolului nostru, îşi trădaseră etnia din care făceau parte, devenind zeloşi propagatori ai limbii rutene (ucrainene) în Bucovina (pag. 70). Simpla prezentare a acestei liste face inoperante consideraţiile ce pun nenorocirile istorice ale românilor exclusiv pe seama străinilor. Tabloul acestei triste situaţii este întregit de menţionarea expresiei „Me Rusniake” (Noi, rusnacii), cu care îşi începea orice discurs un celebru apărător şi ucrainenilor, fost urmaş al boierilor de viţă română (Cantemireştii).
În ceea ce priveşte caracterul stăpânirii austriece în Bucovina, autorul face o serie de consideraţii ce au menirea de a pune în valoare, pe bază de mărturii istorice, dorinţa austriecilor de a moderniza Bucovina şi de a realiza o creştere a nivelului de trai al locuitorilor acestei provincii. „Fără îndoială, raptul acesta (răpirea Bucovinei, nota noastră) , merită să fie condamnat de istorie, deşi, pentru locuitorii din nordul Moldovei, pe care statul nu-i mai apărase vreme de vreo două veacuri, cucerirea ţinutului a însemnat mai curând schimbarea unei administraţii ineficiente cu una extrem de riguroasă şi care avea să le îmbunătăţească viaţa prin punerea în practică a unui adevărat program de dezvoltare economică” (p. 51).
Vorbind de colonizarea populaţiei huţule şi ucrainene în Bucovina, autorul se ridică împotriva părerii conform căreia această colonizare a fost rezultatul dominaţiei austriece, prezentând câteva mărturii istorice care atestă că această colonizare a început mult mai degrabă, datorită proprietarilor de moşii şi mănăstirilor care au dorit să-şi aducă mână de lucru ieftină. „Colonizarea Bucovinei cu neamuri străine, pe care istoricii o pun în cârca austriecilor, s-a făcut de către mănăstiri şi de către proprietarii de moşii… Colonizarea a început odată cu întemeierea statului feudal Moldova, a continuat de-a lungul veacurilor, inclusiv în vremea ocupaţiei austro-ungare, dar, în mod cert, nu se datorează imperialilor, care nu aveau nici un interes ca, peste timp, datorită noii compoziţii etnice a Bucovinei să legitimeze pretenţiile teritoriale ale unui imperiu de talia celui ţarist” (p. 46). Facem totuşi cuvenita îndreptare ce nu ţine de vreo consideraţie naţionalistă, că în vremea stăpânirii austriece în Bucovina documentele consemnează un aflux mai mare de populaţie slavă în această regiune decât în epocile anterioare.
O serie de consideraţii ce ţin de filosofia istoriei punctează opera, consacrându-i originalitate şi savoare. Redăm cititorului o astfel de consideraţie, ce are menirea de a ilustra şi mesajul autorului pentru cititorii săi. „Istoria are vicleşugurile ei, se păzeşte să rostească adevăruri, care pot fi interpretate în beneficiul altora. Popoarele nu câştigă niciodată nimic din astfel de interpretări. Popoarele îşi sacrifică doar generaţii întregi pentru bunăstarea celor care, ocârmuindu-le, fac o afacere ca oricare alta, dar incomparabil mai profitabilă. De fapt, asta este şi singura idee pe care vreau s-o slujesc scriind această carte, ideea că mie, deci şi dumneavoastră, nu mi-i nimeni duşman, cu excepţia celui care nu mă lasă cu nici un chip să trăiesc după cum mă îndeamnă sufletul, liber şi cinstindu-l pe Dumnezeu, pe cel care m-a creat pentru a-l descoperi ca libertate” (pag. 23). Din paginile cărţii răzbate cu prisosinţă ideea necesităţii colaborării paşnice a tuturor etniilor, indiferent de eforturile de învrăjbire depuse de către diferiţi „doctrinarzi”, idee cu desăvârşire creştină şi în conformitate cu ideile de toleranţă ale lumii contemporane. În finalul lucrării, autorul ne oferă un binevenit dicţionar de localităţi din Bucovina istorică. Sunt trecute în revistă date interesante din istoria a 179 localităţi bucovinene, începând cu Adâncată şi încheind cu Zeleneu.
Lucrarea succint analizată în aceste rânduri reprezintă o reuşită încercare de popularizare a unor probleme istorice delicate din istoria Bucovinei şi, totodată, o subtilă analiză a raporturilor dintre elite şi mase. De aceea, o recomandăm cititorilor cu toată căldura şi considerăm că autorul acesteia, Ion Drăguşanul, merită omagiul cititorilor îndrăgostiţi de Bucovina şi de trecutul ei. / FLORIN PINTESCU (Crai nou, miercuri 31 ianuarie 2001, p. 5).