Păzea, mă cenzurează varvaroi! | Dragusanul.ro

Păzea, mă cenzurează varvaroi!

Activistul comunist viorel varvaroi, arendaş al libertăţii cuvântului

Activistul comunist viorel varvaroi, arendaş al libertăţii cuvântului

*

Participând la o acţiune culturnică jalnică, făcută doar ca cetăţenii de mai sus să se poată da în stambă, am scris şi publicat, pe site-un Centrului Cultural “Bucovina”, următoarea cronică, şi necesară, şi mai mult decât pertinentă:

*

“Luni, 22 iunie 2015, după ora 13, în incinta Centrului pentru Sprijinirea Tradiţiilor Bucovinene din Suceava, a fost vernisată expoziţia “IA ROMÂNEACĂ“, la eveniment participând, în cămaşă populară, brâu şi suman, domnul deputat Ştefan Alexandru Băişanu, în suman, domnul vicepreşedinte al CJ Suceava Ilie Niţă, managerul Centrului Cultural “Bucovina”, Viorel Varvaroi, directorul CCPCT Suceava, Călin Brăteanu, şi Gabriela Teişanu, în calitate de organizator şi de moderator.

*

Ştefan Băişanu

Ştefan Băişanu

Eterogenă şi probând, adesea slaba cunoaştere a tradiţiei meşteşugăreşti bucovinene, unde elementele simbolistice româneşti, cele huţule şi cele ucrainene, deşi provoacă şi contaminări (influenţe) reciproce, de cele mai multe ori benefice, trebuie tratate ca atare, atunci când vorbim de practicarea “artei casnice”, expoziţia probează lipsa de îndrumare, de competenţe profesionale în îndrumarea actului memorialistic pe care îl reprezintă artizanatul.

*

Vorbitorii s-au exprimat sărbătoreşte, la fel au făcut-o şi meşteşugăresele, deşi expoziţia în sine, dacă ar fi avut o expunere pe stiluri naţionale bucovinene – chestiune pe care specialista Centrului Cultural “Bucovina”, doamna Rusu, chiar o cunoştea, dar nu i s-a dat cuvântul – expoziţia ar fi avut de câştigat, pentru că şi ia românească, şi cea ucraineană, şi cea huţulă (Bănăţeanu le compara cu o grafică, o acuarelă şi, respectiv, o pictură aproape sculpturală), în contexte expoziţionale distincte, ar fi permis observaţii şi judecăţi de valoare.

*

Ie românească

Ie românească

Ie ucraineană

Ie ucraineană

Ie huţulă

Ie huţulă

Confuziile identitare şi stilistice, pe care le comit meşteşugăresele constituie un risc real de lunecare spre artizanal, deci spre contrafacere, ceea ce nu ar servi nimănui.

*

Contrafacere artizanală

Contrafacere artizanală

*

În ia din imagine, de pildă, elementele de simbolistică totemică drept-liniară sunt corecte şi specifice spaţiului tradiţional românesc. Cromatica, însă, e un talmeş-balmeş inestetic de huţul şi de ucrainean, şi nicidecum o cromatică românească (cea care descinde din cromatica cucuteniană: alb, negru şi maro spre roşu).

*

 

Meşteşugărese

Meşteşugărese

*

Dacă ar beneficia de un minim de îndrumare şi nu doar de lozinci, meşteşugăresele Bucovinei, indiferent de stitul naţional pe care l-ar adopta pentru fiecare ie în parte, ar putea ajunge, ca exprimare artistică, la deplinătate. Au îndemânare, cunosc simbolurile străvechi (aceleaşi, de milenii, şi pe oul încondeiat, şi în cioplituri, şi pe biserici), dar au pierdut semnificaţiile şi rigorile acelor semnificaţii, ceea ce conduce, inevitabil, spre locul comun, numit artizanat.

*

În loc de concluzie: grupate stilistic, lucrările din expoziţie ar putea deveni un fapt artistic; din păcate, în expunerea neprofesionistă din ziua vernisajului, orice caracteristică de expunere artistică a sfârşit într-un talmeş-balmeş de butic ţărănesc.

*

Ion Drăguşanul

documentarist

*

NOTĂ: Expoziţia permanentă, cu vânzare, a instituţiei din subordinea Primăriei Suceava conţine contrafaceri artizanale stupefiante, de genul:

*

Artizanat-2-169x300

Artizanat-3-169x300

Artizanat-1-169x300

*

Atât a fost: blând şi sfătos, deşi ar fi trebuit să zvârl cu barda-n cer împotriva unui astfel de sacrilegiu, dar de care profită Băişanu şi Niţă pentru a-şi face campanie electorală, iar străinii de cultură, varvaroi şi brăteanu, pentru a se înfăţoşa drept manager şi, respectiv, director. Treaba lor, nu o comentam.

*

Astăzi, însă, pe când pluteam de fericire pentru că am găsit debutul poetului… Ciprian Porumbescu şi prima cronică plastică, în teritoriile româneşti, a operei marelui pictor bucovinean Epaminonda Bucewsky, ba mai fusesem şi la Stroieşti, în cripta familiei Popovici, ca să văd dacă se mai găseşte sau nu icoana menţionată de cronicarul Vincenţiu Babeş, tatăl savantului Victor Babeş, astăzi, deci, arendaşul Centrului Cultural “Bucovina”, varvaroi, mi-a silabisit articolul de mai sus, apoi a decis că trebuie să-l scot, pentru că “interesele Centrului Cultural Bucovina”…

*

Am văzut negru. Un necitit ca varvaroi, pe care pcr l-a făcut şi menţinut “autoritate”, îmi interzice decenta pledoarie pentru autenticitate meşteşugărească şi pentru profesionalizarea sistemului judeţean al culturii, care este obligat prin lege să ofere consultanţă de specialitate. Dar cine să o dea: varvaroi? băiţan? cele vreo 20 de nemoteiuri, la fel de vag alfabetizate, pe care le-au înşurubat, până acum, în sistemul culturii precum într-o moşie pe decenii arendată?

*

Disciplinat cum sunt, m-am conformat: am scos materialul, cu excepţia primului paragraf şi a fotografiilor. Să poată fi văzut de popor tovarăşul Varvaroi cum îndrumă leninist cultura iei româneşti. Bravos, tovarăşe! Bravos! În fond, dacă tot te îndurăm, înseamnă că te şi merităm. Inclusiv cu cei doi directori, complici supuşi, pe care vrei să ni-i bagi iar pe gât, dar “prin concurs”, şi pe care îi vei unge, în curând, chiar dacă “concursul” a intrat în impas, pentru că prea bate la ochi potlogăria.