Istoricul „Bucovina Rock Castle” – 2019
2019: Rockul de calitate revine pentru trei zile în șanțul de apărare al Cetății de Scaun a Sucevei. Timp de trei zile, rockul de calitate revine în Suceava, în șanțul de apărare al Cetății de Scaun. Ediția de anul acesta a unuia dintre cele mai cunoscute festivaluri din România, Bucovina Rock Castle, va avea loc în perioada 23 – 25 august 2019. Programul festivalului pentru fiecare zi este următorul: vineri, 23 august, de la ora 18:00 – Blackout, Am Fost La Munte Și Mi-a Plăcut, Mother’s Cake, Leprous, Tesseract și Luna Amară; sâmbătă, 24 august, de la ora 18:00 – Paradox Theory, Toy Machines, Grimus, Relative, Skindred, Alternosfera și duminica, 25 august, ora 18:00 – Contraband X, Nightmarion, Rock’n’Ghena, Bloodrush, Vola și Altar. Biletele și abonamentele pot fi achiziționate online, de pe site-ul www.iabilet.ro. De la locul concertelor se vor putea achiziționa doar bilete de o zi, în valoare de 50 de lei. Prețul unui abonament pentru cele trei zile de festival este de 100 de lei, iar detalii suplimentare pot fi găsite pe site-ul www.bucovinarockcastle.ro.
Pentru ediția de anul acesta, organizatorii au anunțat că șanțul Cetății de Scaun va fi acoperit cu mochete tip gazon pentru a preveni ridicarea prafului. De asemenea, copiii sub 14 ani, care vin la festival însoțiți de părinți, nu plătesc bilet de intrare. Organizatorii au mai anunțat că locul de campare, care va fi fără plată, este asigurat de Primăria Suceava, pe platoul cetății și va fi dotat cu o cisternă de apă și cu două toalete ecologice. „Dacă sunteți cu adevărat solidari cu Bucovina Rock Castle, nu apelați la metode necinstite de a vă bucura de festival, ci asumați-vi-l, ca să îl meritați și în viitor”, au mai transmis organizatorii festivalului / Dan Coman (Monitorul de Suceava, Ediţia nr. 195 din 22 august 2019).
2019: Bucovina Rock Castle începe astăzi, la ora 17.30, în șanțul de apărare al Cetății de Scaun a Sucevei. Startul concertelor în prima zi a festivalului de rock Bucovina Rock Castle se dă astăzi, la ora 17.30. Organizatorii au comunicat, ieri, că „pentru a facilita programul de turneu și deplasările ulterioare ale unora din trupele invitate în recital vineri, 23 august, am decis ca ora de începere a concertelor să fie 17.30”. Accesul la festival va fi posibil începând cu ora 17.00.
Ediția de anul acesta are loc în perioada 23 – 25 august. Programul festivalului pentru fiecare zi este următorul: astăzi – Blackout, Am Fost La Munte Și Mi-a Plăcut, Mother’s Cake, Leprous, Tesseract și Luna Amară; sâmbătă, 24 august, de la ora 18:00 – Paradox Theory, Toy Machines, Grimus, Relative, Skindred, Alternosfera și duminica, 25 august, ora 18:00 – Contraband X, Nightmarion, Rock’n’Ghena, Bloodrush, Vola și Altar. Biletele și abonamentele pot fi achiziționate online, de pe site-ul www.iabilet.ro. De la locul concertelor se vor putea achiziționa doar bilete de o zi, în valoare de 50 de lei. Prețul unui abonament pentru cele trei zile de festival este de 100 de lei, iar detalii suplimentare pot fi găsite pe site-ul www.bucovinarockcastle.ro.
Copiii sub 14 ani, care vin la festival însoțiți de părinți, nu plătesc bilet de intrare. Organizatorii au mai anunțat că locul de campare, care va fi fără plată, este asigurat de Primăria Suceava, pe platoul cetății, și va fi dotat cu o cisternă de apă și cu două toalete ecologice. „Dacă sunteți cu adevărat solidari cu Bucovina Rock Castle, nu apelați la metode necinstite de a vă bucura de festival, ci asumați-vi-l, ca să îl meritați și în viitor”, au mai transmis organizatorii festivalului. La ediția de anul acesta, în șanțul Cetății de Scaun vor fi așternute mochete tip gazon pentru a preveni ridicarea prafului / Dana Humoreanu (Monitorul de Suceava, Ediţia nr. 196 din 23 august 2019).
2019: O seară (aproape) perfectă. Ultima zi a ediţiei 2019 a Festivalului Bucovina Rock Castle avea să decurgă fără emoţii, toţi cei de pe afiş fiind prezenţi la datorie. Dacă ar fi ceva de cârcotit, atunci aş spune că publicul s-ar fi cuvenit să fie mai numeros, mai ales că programul a inclus două grupuri cu adevărat excelente, Bloodrush (bulgari… londonezi!) şi Vola din Copenhaga, un grup alcătuit din danezi plus un suedez: Adam Janzi, ceva mai întunecat la ten chiar şi decât mine! De altfel, când i-am întrebat care din ei e suedezul, nu mi-am putut reprima remarca: „Da, e clar, eşti la fel de suedez ca Ibrahimovici!”, chestie care ne-a împrietenit instantaneu, astfel încât la final, când unul din beţele aruncate în public a ajuns la o elevă de-a mea (care era tare bucuroasă, dar parcă ar fi fost chiar fericită dacă ar fi primit şi un autograf), l-am „certat”, zicându-i că noi, în România, nu obişnuim să aruncăm cu lemne după domnişoare, astfel încât ar putea fi iertat numai dacă vine să-i dea un autograf pentru împăcare. În altă ordine de idei, le-am arătat fisa de prezentare, întrebându-i, ca pe oricare alţii, ce-i bine şi ce nu. Mi-au spus că de data asta nu sunt patru, ca de obicei, ci vor cânta în formula de trio. „De ce?”. „Păi”, mi-a zis leader-ul grupului, Asger Mygind, „Martin Werner îşi programase nunta pentru astăzi înainte ca noi să semnăm contractul pentru BRC!”. „Am înţeles, are tendinţe suicidale!”, chestie care le-a plăcut şi au zis că or să i-o comunice şi mirelui.
Până să ajungem însă la Vola, ne-a fost dat să-i vedem/ascultăm pe Contraband X din Piatra Neamţ, de la care am aflat că au în pregătire un album intitulat interesant, „False Healer”. Au urmat sucevenii Nightmarion, avându-i în componenţa pe doi dintre cei mai vechi voluntari ai BRC: Alex Tipa şi Cosmin Manolache. Alături de ei, Adrian Jureschi, Alex Florea şi Mihnea au creat un sound interesant, în progres evident faţă de anul precedent, când cântaseră pe scena mică.
Momentul care m-a făcut să includ în titlul de mai sus cuvântul (aproape) este de fapt cel în care nu m-am simţit tocmai confortabil. Motivul? Prestaţia grupului Rock ‘n’ Ghena din Mangalia, care parcă a ţinut să-şi justifice numele, vocalistul Rocco spunând nişte porcării care nu-şi au locul nicăieri în public, indiferent de context. Asta, dacă suntem artişti, nu boschetari.
Final de vis. Ultima bucată a festivalului a adus pe scenă două dintre grupurile care cu siguranţă vor rămâne în memoria publicului pentru multă vreme. Primul se numeşte Bloodrush şi e originar din Bulgaria, unde în 2016 a obţinut premiul „Best Young Bulgarian Band”. Faptul că de ceva vreme copilaşii locuiesc în Londra şi-a pus clar amprenta pe stil şi pe sound. Avea dreptate totală Ion Drăguşanul care aprecia că vor fi marea surpriză a acestei ediţii, cam cum a fost cealaltă descoperire a lui, cu ani în urmă, Jinjer din Ucraina, ajunşi acum celebri. De altfel, înainte de a-i prezenta, le-am spus şi lor ce aşteptăm de la ei. Au rămas chiar surprinşi, cu atât mai mult cu cât au spus că sunt mari admiratori ai lui Jinjer, iar la urmă mi-au zis: „Hai, că nici n-ai pus mare presiune pe noi!”. Au pus însă ei presiune pe instrumente, chitaristul şi vocalistul Kosta Kolarov fiind încântător. Vom mai auzi sigur de el, mai ales dacă englezii nu-l vor goni la Brexit!
Ei, şi uite-aşa am ajuns la Vola, grupul danezo-suedez, cvartetul devenit trio la Suceava! Chitaristul Asger Mygind, care părea o reîncarnare a lui Johnny Winter (de altfel, chiar aşa l-am şi prezentat), s-a dovedit nu doar un virtuoz al instrumentului, dar şi un vocalist şi un showman formidabil. Peste toate, de un bun-simţ aproape neverosimil în relaţia cu publicul, ceea ce i-a transformat automat pe cei 3 Vola în vedetele supreme ale întregului festival. De altfel, chiar muzicienii prezenţi au căzut de acord că el a fost cea mai grozavă apariţie de la BRC 2019. Iar dacă asta au zis-o şi Andi Drăguşanul, şi Mihnea Blidaru, atunci aşa e.
Închiderea festivalului a făcut-o Altar, grup prezent, dacă ţin bine minte, doar pentru a doua oară aici, dar după cum au fost primiţi, probabil că vor mai fi invitaţi. Show-ul Altar este unul deosebit, rafinat şi întotdeauna gustat de publicul sucevean care îi iubeşte enorm pe cel puţin doi dintre ei, vocalistul Andy Ghost şi basistul Teo Peter.
Aşa a fost Bucovina Rock Castle, ediţia a IX-a, desfăşurată între 23 şi 25 august, de fapt 26! Asta, deoarece Altar a cântat după miezul nopţii. Nu-i nimic, e ca la legendarul Woodstock 1969, „Three Days of Peace & Music”, unde Jimi Hendrix a cântat… în cea de-a patra, la ora 9 dimineaţa! În plus, BRC a avut loc şi anul ăsta, iar Woodstock 50 a eşuat, fiindcă sponsori ţepari sunt peste tot în lume. Ne revedem anul viitor, la ediţia aniversară / Doru Popovici (Monitorul de Suceava, Ediţia nr. 199 din 27 august 2019).
Bucovina Rock Castle 2019, prima zi: Vă mărturisesc de la început că am avut ceva emoții în privința numărului de spectatori, întrucât creșterea bruscă a prețului de intrare până la 50 de lei pe zi (sau 100 pentru toate trei) generase deja ceva discuții on-line. Spre bucuria mea, toată lumea se pare că a înțeles că și așa prețul e derizoriu, întrucât de 50 de lei, sau 33, vezi şase concerte, ceea ce scade prețul per grup văzut și ascultat până la sub 10 lei de fiecare, ceea ce e ridicol. Gata cu socotelile. Hai să vedem ce s-a petrecut în șanț, în prima zi, cea de 23 august. Ediția a noua a BRC a fost deschisă de Blackout, grupul din Cluj care și-a câștigat anul trecut pe scena a doua, de pe platou, dreptul de a cânta anul acesta pe „scena mare”. Cu acest prilej, vocalistul cel vechi a predat live ștafeta celui care îl va înlocui de acum înainte, un moment apreciat de cele doar câteva sute de spectatori prezenți la ora 17.30 în fața scenei. Au venit apoi bucureștenii numiți Am Fost La Munte Și Mi-a Plăcut. Pe înserate, primii străini: trio-ul austriac Mother’s Cake, revenit la Suceava la distanță de un an. Au urmat norvegienii pe nume Leprous. Înainte de concert l-am întrebat pe unul dintre ei cum le-a venit ideea numelui. Răspunsul a fost absolut superb: „We were young and stupid!” („Eram tineri și proști”). N-am răbdat să nu-i spun „Now you’re older, aren’t you?”, chestie care l-a lăsat un picuț pe gânduri, după care a dat-o pe hohote de râs. Penultimii au fost englezii Tesseract, chestie care înseamnă tetracub sau prismă cubică. Vreți să aflați ce-i asta? Căutați ca mine on-line, că eu nu știu să explic bazaconia nici după ce am văzut-o! La urmă, desigur, Luna Amară, grup care a produs mai multă muzică adevărată decât toate celelalte la un loc. Oricum, o seară interesantă, cu grupuri din patru țări, ceea ce înseamnă ceva / Doru Popovici (Jupînu’, 29 august 2019).
Bucovina Rock Castle 2019, ziua a II-a salvată de… public! Exact când începea Festivalul, din Marea Britanie a venit vestea nebună că Skindread, grupul galez considerat a fi una din atracțiile acestei ediții, nu mai vine, motivul fiind îmbolnăvirea unuia din membri. În această situație se punea problema înlocuirii sale, numai că nu e tocmai ușor să „inventezi” peste noapte un grup care să fie și disponibil, și dispus să vină, dar și să corespundă nivelului de calitate impus de organizatori. Norocul nostru a fost că soluția se afla… în public! Pentru cei care încă n-au prins povestea asta absolut minunată. Iat-o: grupul timișorean Implant Pentru Refuz, care a cântat la BRC în urmă cu doi ani, își petrecea câteva zile de vacanță tocmai aici. Mai mult, atât membrii grupului cât și soțiile sau prietenele acestora își cumpăraseră abonamente, spre supărarea deplină a „părintelui” Festivalului, Ion Drăgușanul, care i-a certat că nu apelaseră la el pentru invitații. Explicația lor a fost că n-au vrut să-l deranjeze, ei știind foarte bine cât de ocupat este în aceste zile omul care dirijează tot ce mișcă în Bucovina Rock Castle. Sunați în prima secundă de după aflarea incidentului cu Skindread, timișorenii au acceptat fără ezitare, astfel că în seara a doua au putut fi văzuți pe scenă, având la încheieturile mâinilor brățări albastre, de … spectatori cu drepturi depline! Inutil să mai amintesc și că aducerea instrumentelor lor, aflate la Sibiu, a fost o aventură în sine, cel care le-a adus reușind să plece din Suceava la ora 23.00 și să revină fix la ora 09.00 a dimineții următoare.
Până la ei, mai cântaseră în cea de-a doua seară Paradox Theory din Constanța, Toy Machines, cu un sunet mai puțin dur decât în anii precedenți și cu Andi Drăgușanul ajuns un compozitor remarcabil, creator de piese tot mai elaborate, apoi Grimus și Relative, ambele din Cluj și ambele având fani cu miile. IPR au primit ovații în neștire, atât pentru muzica în sine, cât și pentru salvarea serii acesteia, iar la final a venit Alternosfera, poate cel mai iubit grup de când există Festivalul / Doru Popovici (Jupînu’, 5 septembrie 2019).
Fuse şi se duse şi BRC IX. Ca întotdeauna, ultima seară a Festivalului Bucovina Rock Castle are o încărcătură specială, mai toți cei prezenți simțind deja apropierea momentului despărțirii și făcându-și planuri pentru ediția următoare. Chestia tare e că următoarea va fi una chiar deosebită, din moment ce va fi a X-a, ceea ce demonstrează că inițiativa lui Ion Drăgușanul a fost cu totul remarcabilă. Tocmai de aceea presupun că va avea pe afiș un nume cu adevărat mare, desigur cu condiția să se desfășoare.
Apropo: oameni pe deplin pașnici și civilizați, m-au oprit în fiecare din cele trei zile, întrebându-mă dacă nu ar fi cazul să facă și ei, iubitorii acestui gen de muzică, niște demonstrații ori chiar acțiuni în justiție prin care să-i oprească naibii pe ăia care nu încap pe lumea asta din cauza muzicii rock.
Ultima seară a debutat cu Contraband X din Piatra Neamț, și ei în evoluție evidentă față de anul trecut, când au cântat pe scena mică. După ei, sucevenii numiți Nightmarion, primiți cu entuziasm, dincolo de calitățile muzicale indiscutabile ei mai având și avantajul prezenței pe scenă a doi dintre „veteranii” Festivalului, Alex Tipa și Florin Manolache, prezenți ca voluntari la absolut toate edițiile. Grupul Rock’n’Ghena din Mangalia s-a străduit să-și justifice numele, vocalistul adresându-se publicului într-o manieră absolut jegoasă, ceea ce mă face să cred că prima lor apariție aici a fost de fapt ultima. I-au urmat două din grupurile așteptate cu maxim interes: bulgarii, deveniți londonezi, Bloodrush, al căror viitor se arată strălucit, cu un chitarist excepțional, Kosta Kolarov, urmați de danezii numiți Vola, cei care ar fi trebuit să fie cvartet, dar la Suceava au ajuns… trio! Asta deoarece unul dintre ei își programase nunta înainte de semnarea contractului pentru BRC. Chiar și așa au sunat excepțional, opinia generală a profesioniștilor (muzicienii din backstage) fiind că Vola au fost capul de afiș al acestei ediții. Finalul a aparținut clujenilor Altar, primiți cu entuziasm pe deplin justificat de calitatea prestației și de această dată. Și gata / Doru Popovici (Jupînu’, 12 septembrie 2019).
Album „Monitorul de Suceava“: