Alte cântece pentru Mena Falek
Călăreţul singuratic
Călăreţul singuratic peste câmpuri, peste dealuri
a trecut în goana albă a focosului său cal,
timpul trece şi se scurge greu şi negru doar din mine,
iar în el, de-atâtea curgeri, s-a mai dărâmat un val.
Armăsarul parcă zboară prin desişuri iluzorii
ca un fulger ce se pierde. Undeva, în universuri
timpul parcă plânge-n mine, eu aud cum plânge timpul
doar prin sângele meu tânăr şi cu lacrimi, şi cu versuri.
Cioplitorul în lemn
Peste păduri
Basmu’ începe să fiarbă,
cioplitorul în lemn
se dărâmă în iarbă,
păsări prelunge
furişate-n amurg
mă înalţă în noapte
şi mă lasă. Şi curg.
Melancolic
Bătrâne, razele de soare
au înverzit printre coline,
o flacără se stinge-afară,
o flacără s-aprinde-n mine,
corăbii albe mor pe fluvii,
corăbii mi se nasc în vine…
De-aceea tac
Poeţii n-au biografii comune,
fiinţa lor e doar cuvântul scris,
pe drumul mare trece o trăsură
ce duce-n ea un albatros ucis.
Poeţii n-au nici meserii frumoase,
nu-s ancoraţi şi ei în social,
se-ncarcă albatrosul în corăbii
şi se desprind corăbiile de mal
şi-o să-l uitaţi, vă veţi iubi în rate,
veţi flămânzi sau veţi prânzi prea mult,
furtunile din zări au frânt corăbii,
de-aceea tac, de-aceea stau şi-ascult
cum se îndepărtează albatrosul
în apele acelea-nvolburate
lăsând în urmă lumile ce cântă
cu icnete sonore încruntate.
înspre numele tău, Răstignite
Cineva a înjumătăţit distanţele
şi, tot aşa, din jumătate în jumătate,
se aprindeau lumânări prin lăuntrul copacilor
în memoria păsării de foc împuşcate.
Peste lume lunecase-n zăvoare cenuşa,
se contorsionau drumurile dintr-o parte-n cealaltă,
începuse pribeag încă-o noapte a nopţilor,
începuse neliniştea statuară, înaltă.
Iată, mi-am zis, subteran o să trec
pe sub sensul major al cărărilor tale,
omenirea, cum vezi, se închină iluziei,
nici o stea nu-i străluce căzătoare în cale,
nici un semn în văzduhul acesta totemic,
numai soarele de serviciu, numai linişti cernite,
altminteri cum am mai crede-n urcuşuri
înspre numele tău, Răstignite?
La porţile oraşului
La porţile oraşului, cea mai frumoasă femeie,
mesteceni în zale şi o fântână curată,
drumul păstrând memoria tălpilor
şi amurgul păşind ca o vulpe roşcată
şi turnul de piatră uriaş furişând
umbre cărunte spre munţi şi popasuri,
prin casă lumina intrând în balans
de parcă s-ar stinge o mie de glasuri,
aici nu se-ntâmplă aproape nimic,
drumeţii vin rar şi trec spre departe,
cimitirul eroilor ca un zmeu de hârtie
se întoarce furiş într-o filă de carte;
nici o veste prin aer, universu-i un abur
despre care n-avem cea mai mică idee,
numai singurătatea la porţile oraşului
ieşind împrumută chip de femeie.
In statu nascendi
Trebuie povestită originea leacului,
altminteri cuvintele cad ca nişte pietre de moară,
veşniciile îşi pun încălţări de aramă
cu aripi şi solzi de aramă şi zboară,
trebuie să te muţi atunci şi acolo
împrumutând gesturi şi semne şi verbe,
nostalgia e lespedea umilirilor, pasăre,
sângele-i creşte-n văzduhuri şi fierbe:
trebuie povestită originea leacului,
trebuie să te cunoşti mereu printr-un altul,
portul e plin de superbe corăbii,
iarba de mare calcă asfaltul:
toţi pregătim un ospăţ uriaş,
vom hrăni osteniţii cu bucate alese
chiar dacă trecerea timpului mitic
încă priveşte fără să-i pese!
Paznicul temniţei
Ieri noapte am fost numit paznic al temniţei
mi s-au încredinţat felinarul şi trei crengi de măslin:
Du-te şi mânuieşte harapnicul verbelor,
se aude sentinţa numită destin;
prin oraş trecătorii umblă desculţi
nici nu simte ceasornicul că-i atâta mişcare
secundele zac pe marginea prăpastiei
aşteptând căderea în mare
şi-atunci vin cu lumina şi cu crengile-n mâini
şi, privind omenirea îngrozită în faţă,
spun cu glas de străin: Oameni buni,
asta-i clipa condamnării la viaţă!
Noaptea asta vin cerbii
Peste fila nescrisă: numai tu şi cireşul
stoluri de grauri fumegând în neştire
şi maşina de scris prin văzduh presurând
sufletul tău ca un abur subţire,
creanga freamătă vie şi-o auzi respirând
tot în sângele tău ca o taină mocnindă
în aidome nopţi, tot de veghe răpus,
din cireşul amar cineva te colindă
cineva îţi vorbeşte, calcă iarba nervoasă
într-un dans ca un ţipăt al ierbii:
Pune ordine-n file, pregăteşte-ţi cuvintele,
îmblânzeşte cireşul, noaptea asta vin cerbii!
Cel fără nume
Imposibil să te poţi cunoaşte
plouă mult prea dens, înfrigurat
clopotele zac deasupra ierbii
ca o prăbuşire în păcat
lumânarea vântură cenuşă
mistuită-ncet în depărtare
şi te-ncolonezi printre agnostici
îmbrâncit mereu de disperare
te sufoci stingher printre obiecte
percepute ca o datorie,
inventezi de-atâta vreme nume
şi păstrezi doar ţipătul să-ţi fie
eului un fel de-mbrăcăminte,
după caz, sau doar un fel de drum.
Din oraş se-nalţă peste lume
teama ca o pasăre de fum.
A doua zi
Ce-i pasă cosmosului că supravieţuiesc
arând fiecare zi obsedant repetată?
Celor două principii le prefer ziarul de seară
din odaia pe tâmple-ncleştată
când sfios povestesc despre şerpi
fiecărui obiect care stă şi pândeşte
dansul absurd al maşinii de scris
dezamorsând singurătăţile. Şi fireşte
te mai strig, libertate, chiar de ştiu că nu eşti
decât semnul cu şerpi dureros încrustat
în dimineţile noastre de păsări uimite
când piatra se întoarce cu un ţipăt în sat
când litera-şi cântă dezrobirea şi trece
vindecând respiraţia aştrilor copţi
când numai copiii îşi mai iau libertatea
să arunce cu grauri în nopţi.
Cina cea de taină
Fereastra spartă în hotel, tabloul
cu încă-un mit aşteaptă sufocând
tăcerea ca un bumerang şi doar fereastra
se mai aude-o vreme respirând
şi se revarsă căile lactee
într-un preaplin amirosind a miere,
iar undeva maşinile de scris
cu colţi de criţă sfârtecă tăcere
şi le aud fără să vreau cruzimea
în noaptea asta grav închiriată
când mă-nfăşor în stele căzătoare
însufleţind cenuşa presurată
şi le aud şi blânzii semizei
ce părăsesc tabloul împreună
ca să întindă pe un deal ospăţ
tăind felii din cer spuzit cu lună.
Moartea neguţătorului
S-au văzut anume semne în moartea neguţătorului
viitoru-i nesigur comunicatele spaţiale
întrezăresc o ciudată renaştere
fiecare om repetând umbra tălpilor sale:
s-ar putea să urmeze condamnarea la viaţă
deja se studiază tumba întoarcerea saltul
spirala târâşul fraza-ndelung chibzuită
grimasa şi chipul întors dintr-un altul:
toate oraşele şi-au stors bulevardele
şi-aburesc de tristeţi până hăt până hăt
femeile de serviciu smălţuiesc bolta-n albastru
casele de modă lansează stilul priviţi-îndărăt,
sunt anume semne în moartea neguţătorului
pe care numai orbii le pot descifra cu fervoare,
omenirea refuză să se-mbolnăvească de speranţă
aşteptând apocalipsa ca pe-o salvare.
Ofertă de viaţă
Poţi supravieţui, mi-au zis numindu-mă sortator de etichete,
trebuie să cunoşti câteva reguli elementare
cum ar fi data la care-ţi cumperi cartofii
preţul săpunului data în care cade miercurea mare
de altfel primeşti gratuit cătuşa cifrată
o să te roadă un timp după lungul şir de casări
dar nu-ţi pese sufletul tău a prins să slăbească
şi pare o şină rătăcită pe zări:
poţi supravieţui, mi-au zis numindu-mă sortator de etichete,
ţi s-a rezervat chiar şi o soartă aparte
vei locui pe planetă numai între orele evenimentelor cosmice
până primi-vei graţierea prin moarte!
O creangă pe cer
Ca o creangă pe cer
mâinile întinse una lângă cealaltă
peste sat sărbătoarea de iarnă
cerne lin o tăcere înaltă:
odihnească-se numai copacii
numai stâncile aspru-ncleştate
numai apa ce-şi trage zăvorul
de îngheţuri pe eternitate
odihnească-se mâinile tale
cu mireasmă de grâu şi ţărână,
respiraţia calmă a verbelor
încolţind uriaşe-n lumină!
Peste sat sărbătoarea de iarnă
s-a cuprins ca un nimb princiară
şi îmi aflu uimit rădăcinile
vindecate-n adâncuri cu ţară.
Împăcarea cu lumea
Să vă spun despre zei şi tirani blestemaţi:
carul mare pocneşte pe cer, straşnice roţi
torturând vietăţi de curând nenăscute
duc spre nemargine spaima şi toţi
în genunchi înspre zei şi tirani, înspre zi
ca fiarele cată şi speră
guri de lup cu gâtlej ele arse
muşcă liniştea lor efemeră
încât cerul e plin şi de roţi şi de guri
şi de stâlpi şi de cruci şi de lanţuri, poveri
pentru veacul întors cu mânie spre sine
şi păşind dobitocul spre ieri,
de ce taci? de ce tac? îmi aud sentimentele
ca nişte cioburi, n-a rămas măcar unul întreg,
în zadar îmi vorbeşti despre om, libertate,
înţelegi? nu-nţeleg! înţelegi? înţeleg…
Clipa de după
Prea repede am păşit în singurătate
aripile atârnă ca nişte crengi după trăsnet
inima mi s-a scurs prin odaia înaltă
ultimul verb a crăpat într-un plesnet
de bici biciuind până hăt, uriaş
şi-a rămas pe pământ ca o coajă de nucă,
încep să orbesc de atâta singurătate
fiecare se duce pe unde apucă
n-am de ales, nu-mi mai simt degetele
pleoapele par nişte candeli păgâne
încălţările zac în ungher cu uneltele
dar mâine?, mă-ntreb şi-mi răspund: care mâine?
Toate livezile îşi surpă singurătatea
poemele se întorc în maşina de scris
îngerii îşi mai caută fructul mâniei
îndelung aşteptându-l, dar copacu-i ucis.
Indiferenţii
Cavalerii apocalipsei, indiferenţii
ca nişte cari devorând săţioase secunde,
siesta ţine câteva mişcătoare veacuri,
pasărea lor în văzduh se ascunde,
sângele lor fără puls se dilată
ca o plasmă niciodată în pietre închisă,
dimineţile sunt uriaşe baroase
ţintuind cu migală uşa lor interzisă,
stau cu obloanele trase cavalerii apocalipsei
cu vorbele zăvorâte, cu sentimentele în dulce uitare,
uriaşi cu picioare de nisip şi de alge,
pasărea lor nu mai ştie să zboare
stelele lor au rămas în uimire
spaţiul îi soarbe goliţi de intenţii
nici blestemul nu se prinde de ei,
cavalerii apocalipsei, indiferenţii.
Cu cămaşa pe cer
Vouă, deci, ştiutorii de moarte,
mă destăinui de-o vreme încoace,
hai întindeţi masa tăcerii
şi veniţi împrejur spre a tace:
ieri am spart un pahar plin cu vin
peste nori ciob cu ciob cioburând,
eram deal cu cămaşa pe cer
atârnând, chiar aşa, atârnând
şi de ieri mă tot mustru cu mine
ceru-i ud cioburos cioburat
şi-l respir ca pe-un plâns al altui
ca să stau cu tăcerea la sfat.